SÉRÜLT VAGY ELVESZETT POGGYÁSZ
Rohanó világunkban a repülővel történő utazás mára hatalmas mérteket öltött, gyorsabb, kényelmesebb, mint a közúti vagy vasúti közlekedés, így időt spórolhatunk meg, amit inkább a látnivalók megtekintésére fordíthatunk. Azonban ez a rohanó világ buktatókat is rejt, egyre gyakrabban fordul elő, hogy a csomagok elkallódnak, nem érkeznek meg, vagy esetleg sérülten kapjuk meg. Ezek a problémák negatívan hathatnak az egész nyaralásunkra, így hasznos előre felkészülni rá. Ehhez nyújt cikkünk egy kis segítséget.
TEENDŐK ÉRKEZÉSKOR
Sérült bőrönd
- Amikor leveszi a futószalagról csomagját, mindig ellenőrizze, hogy nem sérült-e külsőleg vagy nem nyitották-e ki menet közben csomagját. Ha az a gyanú merül fel, hogy esetleg kinyitották bőröndjét, akkor feltétlenül ott a helyszínen nyissa ki Ön is és ellenőrizze, hogy a tartalma sértetlen-e!
- Bármilyen sérülés vagy hiány esetén azonnal keresse fel a légitársaság bőröndkezelési pultját még a poggyászkiadó területén.
- Vetesse fel a Property Irregularity Reportot (röviden: PIR)! Ez a jegyzőkönyv rögzíti a csomag sérülését és feltétlenül szükséges a kártérítési igény benyújtásához.
- Mindent dokumentáljon! Készítsen fotót a sérülésekről, őrizze meg a poggyászcímkét és a beszállókártyát is!
- Kártérítés: a légitársaság felelőssége a sérült bőrönd javítása vagy kártérítés fizetése, ha a sérülés a légitársaság ellenőrzése alatt történt. Nem térítik meg a nem megfelelő csomagolásból eredő károkat vagy a már meglévő sérüléseket.
- Különleges értékek: értékes tárgyakra (elektronika, ékszer, készpénz) a légitársaságok általában nem vállalnak felelősséget, ezért érdemes ezekre külön biztosítást kötni.
Elveszett vagy késve érkezett bőrönd
- Ha nem érkezett meg a csomagja, azonnal jelentkezzen a légitársaság poggyászkereső pultjánál! (LOST AND FOUND) Ne hagyja el a repülőteret anélkül, hogy bejelentette volna az elveszett vagy késve érkező poggyászt!
- Töltse ki a Property Irregularity Report-ot (PIR)! Ez a bejelentés segíti a poggyász nyomon követését és a kártérítési eljárást.
- Késedelmes poggyász esetén a légitársaság általában térítést nyújt a szükséges, sürgős vásárlásokra (pl. ruházat, pipere), vagy napi díjat fizet, amíg a poggyász megérkezik.
- Ha 21 nap után sem találják meg a poggyászt, akkor a légitársaság hivatalosan elveszettnek nyilvánítja, és kártérítést kell fizetnie a poggyász és tartalma értékéig (maximum összeg a légitársaság szabályzata szerint, általában kb. 1000 font vagy azzal egyenértékű összeg).
Kártérítési igényhez szükséges dokumentumok:
- Poggyászcímke (luggage tags), amelyek a csomag azonosításához szükségesek, tartalmazzák a vonalkódot és a számot
- Beszállókártya (boarding pass),
- Property Irregularity Report (PIR) másolata
- Írásos visszaigazolás a problémabejelentésről, például e-mail a légitársaságtól, ha a PIR-t nem azonnal töltötte ki a repülőtéren
- Vásárlási bizonylatok, számlák azokhoz a tárgyakhoz, amelyeket a poggyász késedelme vagy elvesztése miatt kellett pótolni (pl. ruházat, piperecikkek)
- Bizonyítékok az elveszett vagy sérült tárgyak értékéről, például eredeti számlák, hitelkártya-elszámolások vagy fotók a tárgyakról
- Fényképek a sérült poggyász állapotáról és a sérülés mértékéről
- Költségbecslések a javításról, ha a poggyász javítását igényli (pl. bőröndjavító műhely árajánlata).
- Részletes leírás a poggyász tartalmáról, különösen az elveszett vagy sérült tárgyakról.
Ezek a dokumentumok alapvetők a légitársasággal történő kártérítési igény érvényesítéséhez, és nélkülük a kárigény elbírálása nehezebb vagy lehetetlen lehet.
Fontos! A panaszbejelentést és a kártérítési igényt a légitársaság által előírt határidőn belül kell benyújtani:
- Sérült poggyász esetén általában 7 napon belül a poggyász átvétele után,
- Késve érkező vagy elveszett poggyász esetén 21 napon belül, illetve az elveszettnek nyilvánítás után minél előbb
Mik a további lépések, ha megvan a reptéri jegyzőkönyv?
A reptéri jegyzőkönyv birtokában az első és legfontosabb lépés a kártérítési igény pontos és határidőn belüli benyújtása a légitársaságnak, a szükséges dokumentumok mellékelésével. Ezután következik az ügyintézés és esetleges panasz vagy jogi lépések, ha a válasz nem kielégítő.
A kártérítési igény pontos benyújtásához a légitársaságnál a következő lépéseket érdemes követni:
Kapcsolatfelvétel a légitársasággal
Az igényt mindig az érintett járatot üzemeltető légitársaságnál kell benyújtani, még akkor is, ha a jegyet más közvetítőn keresztül vásárolta. A légitársaság honlapján általában megtalálható az erre szolgáló online űrlap vagy e-mail cím. Általában külön menüpont van „Ügyfélszolgálat”, „Kapcsolat”, „Poggyászproblémák” vagy „Kártérítési igény” címszó alatt. Ha a légitársaság honlapján nem egyértelmű az információ, a bud.hu (Budapest Airport) oldalán is megtalálhatók a légitársaságok elérhetőségei, ügyfélszolgálati telefonszámai és weboldalai, ahol további tájékoztatást kérhet az igények benyújtásának módjáról
Írásbeli kérelem elkészítése
Az igényt írásban kell benyújtani, levélben vagy e-mailben, a légitársaság által megadott módon. A kérelem tartalmazza:
• az utazás alapadatait (járatszám, dátum, foglalási kód),
• az utas adatait,
• a problémát (pl. elveszett vagy sérült poggyász részletes leírása),
• a kért kártérítés összegét,
• a kapcsolódó dokumentumok csatolását (pl. beszállókártya, poggyászcímke, Property Irregularity Report, vásárlási bizonylatok, fényképek)
Határidők betartása
Fontos, hogy a kártérítési igényt a légitársaság által előírt határidőn belül nyújtsa be:
• sérült poggyász esetén általában 7 napon belül,
• késve érkező vagy elveszett poggyász esetén legkésőbb 21 napon belül
Dokumentumok megőrzése
Őrizze meg az összes igazoló dokumentumot és a benyújtott kérelem másolatát, mert ezekre a későbbi ügyintézés során szükség lehet.
Várakozás a válaszra és további lépések
A légitársaság válaszára általában néhány hetet kell várni. Ha nem kap választ, vagy elutasítják az igényt, panaszt tehet az illetékes nemzeti hatóságnál vagy fogyasztóvédelmi szervezetnél.
Kárigény bejelentése a biztosítónak
A BBP (baleset-, betegség-, poggyászbiztosítás) terhére is igénybe vehető kártérítés, de csak a légitársaság jegyzőkönyve vagy elutasító válaszát követően. Ezért sérült vagy elveszett csomag esetén fontos, hogy a biztosítását is őrizze meg. A biztosítókhoz a fenti dokumentumok beadásával tud kártérítési igényt benyújtani közvetlenül a biztosító on-line felületén vagy az ügyfélszolgálati irodákban.
Fontos! Tekintettel arra, hogy az utazási iroda a biztosítások megkötése esetén csak közvetítőként jár el, azaz jogilag a szerződés az utas és a biztosító között jön létre, az utazási iroda ilyen esetekben nem jogosult eljárni!
NÉHÁNY JÓTANÁCS CSOMAGOLÁSHOZ
Feladásra szánt bőrönd
- Használjon erős, jól záródó bőröndöt!
- Ne tegyen bőröndbe értékes vagy törékeny tárgyakat!
- Készítsen listát a bőrönben lévő tárgyakról, és hasznos lehet a fotó is!
- Mérje meg a bőrönd súlyát, hogy elkerülje a repülőtéren túlsúlyból eredő kellemetlen helyzetet!
- Ha túl nehéz a bőrönd, gondolja át, mi maradhat otthon vagy fizessen még utazás előtt az extra poggyász szolgáltatásért! (A reptéren jóval többe kerül a túlsúly)
- Hasznos lehet a név és elérhetőség megadása a csomagcímkén.
- Fotózza le a reptéren a bőröndre rakott poggyászcímkét!
Kézipoggyász
- Csak a szükséges és engedélyezett tárgyakat tegye a kézipoggyászba! Folyadék csak 1 dl-ig engedélyezett, kozmetikumok átlátszó tasakban vihetők a fedélzetre. Éles eszközök kizárva!
- A fontos iratokat, gyógyszereket, értékeket mindig a kézipoggyászban vigye!
- Tegyen a kézipoggyászba 1 váltás ruhát, hogy amennyiben késedelmesen érkezne meg a csomagja, akkor legyen tiszta váltóruhája!