SÉRÜLT VAGY ELVESZETT POGGYÁSZ

Schuster Travel | 2025.07.01 | Utazás

Rohanó világunkban a repülővel történő utazás mára hatalmas mérteket öltött, gyorsabb, kényelmesebb, mint a közúti vagy vasúti közlekedés, így időt spórolhatunk meg, amit inkább a látnivalók megtekintésére fordíthatunk.  Azonban ez a rohanó világ buktatókat is rejt, egyre gyakrabban fordul elő, hogy a csomagok elkallódnak, nem érkeznek meg, vagy esetleg sérülten kapjuk meg. Ezek a problémák negatívan hathatnak az egész nyaralásunkra, így hasznos előre felkészülni rá. Ehhez nyújt cikkünk egy kis segítséget.

TEENDŐK ÉRKEZÉSKOR

Sérült bőrönd

  • Amikor leveszi a futószalagról csomagját, mindig ellenőrizze, hogy nem sérült-e külsőleg vagy nem nyitották-e ki menet közben csomagját. Ha az a gyanú merül fel, hogy esetleg kinyitották bőröndjét, akkor feltétlenül ott a helyszínen nyissa ki Ön is és ellenőrizze, hogy a tartalma sértetlen-e!
  • Bármilyen sérülés vagy hiány esetén azonnal keresse fel a légitársaság bőröndkezelési pultját még a poggyászkiadó területén.
  • Vetesse fel a Property Irregularity Reportot (röviden: PIR)! Ez a jegyzőkönyv rögzíti a csomag sérülését és feltétlenül szükséges a kártérítési igény benyújtásához.
  • Mindent dokumentáljon! Készítsen fotót a sérülésekről, őrizze meg a poggyászcímkét és a beszállókártyát is!
  • Kártérítés: a légitársaság felelőssége a sérült bőrönd javítása vagy kártérítés fizetése, ha a sérülés a légitársaság ellenőrzése alatt történt. Nem térítik meg a nem megfelelő csomagolásból eredő károkat vagy a már meglévő sérüléseket.
  • Különleges értékek: értékes tárgyakra (elektronika, ékszer, készpénz) a légitársaságok általában nem vállalnak felelősséget, ezért érdemes ezekre külön biztosítást kötni.

 

Elveszett vagy késve érkezett bőrönd

  • Ha nem érkezett meg a csomagja, azonnal jelentkezzen a légitársaság poggyászkereső pultjánál! (LOST AND FOUND) Ne hagyja el a repülőteret anélkül, hogy bejelentette volna az elveszett vagy késve érkező poggyászt!
  • Töltse ki a Property Irregularity Report-ot (PIR)! Ez a bejelentés segíti a poggyász nyomon követését és a kártérítési eljárást.
  • Késedelmes poggyász esetén a légitársaság általában térítést nyújt a szükséges, sürgős vásárlásokra (pl. ruházat, pipere), vagy napi díjat fizet, amíg a poggyász megérkezik.
  • Ha 21 nap után sem találják meg a poggyászt, akkor a légitársaság hivatalosan elveszettnek nyilvánítja, és kártérítést kell fizetnie a poggyász és tartalma értékéig (maximum összeg a légitársaság szabályzata szerint, általában kb. 1000 font vagy azzal egyenértékű összeg).

 

Kártérítési igényhez szükséges dokumentumok:

  • Poggyászcímke (luggage tags), amelyek a csomag azonosításához szükségesek, tartalmazzák a vonalkódot és a számot
  • Beszállókártya (boarding pass),
  • Property Irregularity Report (PIR) másolata
  • Írásos visszaigazolás a problémabejelentésről, például e-mail a légitársaságtól, ha a PIR-t nem azonnal töltötte ki a repülőtéren
  • Vásárlási bizonylatok, számlák azokhoz a tárgyakhoz, amelyeket a poggyász késedelme vagy elvesztése miatt kellett pótolni (pl. ruházat, piperecikkek)
  • Bizonyítékok az elveszett vagy sérült tárgyak értékéről, például eredeti számlák, hitelkártya-elszámolások vagy fotók a tárgyakról
  • Fényképek a sérült poggyász állapotáról és a sérülés mértékéről
  • Költségbecslések a javításról, ha a poggyász javítását igényli (pl. bőröndjavító műhely árajánlata).
  • Részletes leírás a poggyász tartalmáról, különösen az elveszett vagy sérült tárgyakról.

 

Ezek a dokumentumok alapvetők a légitársasággal történő kártérítési igény érvényesítéséhez, és nélkülük a kárigény elbírálása nehezebb vagy lehetetlen lehet.

 

Fontos! A panaszbejelentést és a kártérítési igényt a légitársaság által előírt határidőn belül kell benyújtani:

  • Sérült poggyász esetén általában 7 napon belül a poggyász átvétele után,
  • Késve érkező vagy elveszett poggyász esetén 21 napon belül, illetve az elveszettnek nyilvánítás után minél előbb

 

Mik a további lépések, ha megvan a reptéri jegyzőkönyv?

A reptéri jegyzőkönyv birtokában az első és legfontosabb lépés a kártérítési igény pontos és határidőn belüli benyújtása a légitársaságnak, a szükséges dokumentumok mellékelésével. Ezután következik az ügyintézés és esetleges panasz vagy jogi lépések, ha a válasz nem kielégítő.

 

A kártérítési igény pontos benyújtásához a légitársaságnál a következő lépéseket érdemes követni:

Kapcsolatfelvétel a légitársasággal

Az igényt mindig az érintett járatot üzemeltető légitársaságnál kell benyújtani, még akkor is, ha a jegyet más közvetítőn keresztül vásárolta. A légitársaság honlapján általában megtalálható az erre szolgáló online űrlap vagy e-mail cím. Általában külön menüpont van „Ügyfélszolgálat”, „Kapcsolat”, „Poggyászproblémák” vagy „Kártérítési igény” címszó alatt. Ha a légitársaság honlapján nem egyértelmű az információ, a bud.hu (Budapest Airport) oldalán is megtalálhatók a légitársaságok elérhetőségei, ügyfélszolgálati telefonszámai és weboldalai, ahol további tájékoztatást kérhet az igények benyújtásának módjáról

Írásbeli kérelem elkészítése

Az igényt írásban kell benyújtani, levélben vagy e-mailben, a légitársaság által megadott módon. A kérelem tartalmazza:

•          az utazás alapadatait (járatszám, dátum, foglalási kód),

•          az utas adatait,

•          a problémát (pl. elveszett vagy sérült poggyász részletes leírása),

•          a kért kártérítés összegét,

•          a kapcsolódó dokumentumok csatolását (pl. beszállókártya, poggyászcímke, Property Irregularity Report, vásárlási bizonylatok, fényképek)

Határidők betartása

Fontos, hogy a kártérítési igényt a légitársaság által előírt határidőn belül nyújtsa be:

•          sérült poggyász esetén általában 7 napon belül,

•          késve érkező vagy elveszett poggyász esetén legkésőbb 21 napon belül

Dokumentumok megőrzése

Őrizze meg az összes igazoló dokumentumot és a benyújtott kérelem másolatát, mert ezekre a későbbi ügyintézés során szükség lehet.

Várakozás a válaszra és további lépések

A légitársaság válaszára általában néhány hetet kell várni. Ha nem kap választ, vagy elutasítják az igényt, panaszt tehet az illetékes nemzeti hatóságnál vagy fogyasztóvédelmi szervezetnél.

 

Kárigény bejelentése a biztosítónak

A BBP (baleset-, betegség-, poggyászbiztosítás) terhére is igénybe vehető kártérítés, de csak a légitársaság jegyzőkönyve vagy elutasító válaszát követően. Ezért sérült vagy elveszett csomag esetén fontos, hogy a biztosítását is őrizze meg. A biztosítókhoz a fenti dokumentumok beadásával tud kártérítési igényt benyújtani közvetlenül a biztosító on-line felületén vagy az ügyfélszolgálati irodákban.

Fontos! Tekintettel arra, hogy az utazási iroda a biztosítások megkötése esetén csak közvetítőként jár el, azaz jogilag a szerződés az utas és a biztosító között jön létre, az utazási iroda ilyen esetekben nem jogosult eljárni!

 

NÉHÁNY JÓTANÁCS CSOMAGOLÁSHOZ

Feladásra szánt bőrönd

  • Használjon erős, jól záródó bőröndöt!
  • Ne tegyen bőröndbe értékes vagy törékeny tárgyakat!
  • Készítsen listát a bőrönben lévő tárgyakról, és hasznos lehet a fotó is!
  • Mérje meg a bőrönd súlyát, hogy elkerülje a repülőtéren túlsúlyból eredő kellemetlen helyzetet!
  • Ha túl nehéz a bőrönd, gondolja át, mi maradhat otthon vagy fizessen még utazás előtt az extra poggyász szolgáltatásért! (A reptéren jóval többe kerül a túlsúly)
  • Hasznos lehet a név és elérhetőség megadása a csomagcímkén.
  • Fotózza le a reptéren a bőröndre rakott poggyászcímkét!

Kézipoggyász

  • Csak a szükséges és engedélyezett tárgyakat tegye a kézipoggyászba! Folyadék csak 1 dl-ig engedélyezett, kozmetikumok átlátszó tasakban vihetők a fedélzetre. Éles eszközök kizárva!
  • A fontos iratokat, gyógyszereket, értékeket mindig a kézipoggyászban vigye!
  • Tegyen a kézipoggyászba 1 váltás ruhát, hogy amennyiben késedelmesen érkezne meg a csomagja, akkor legyen tiszta váltóruhája!

Vissza a hírekhez