ÚTI OKMÁNYOK
Ma már a külföldi utazás mindennapos dolog, de ahhoz, hogy a rég vágyott szabadság problémamentes legyen, alapvető dolog tájékozódni az utazás előtt, hogy a meglátogatni szándékozott országba történő belépéshez milyen okmányok szükségesek. Egyes esetekben az utazás előtt hetekkel meg kell kezdeni a felkészülést. (pl.: oltások)
SZEMÉLYI IGAZOLVÁNY VAGY ÚTLEVÉL
- az Európai Unión ill. a schengeni övezeten belül általában elegendő a személyi igazolvány (kártya formájú), de mindig ellenőrizni kell, hogy az adott célország elfogadja-e. Szintén az adott ország jogkörébe tartozik, hogy az ideiglenes személyi igazolványt elfogadja-e vagy sem.
- az Európai Unión kívüli országokba útlevél szükséges. Érvényességi előírása változó, van ahol elegendő az utazás utolsó napjáig, de általában 3 vagy 6 hónapig kell érvényesnek lennie a célországból történő kiutazás után. Ezt is fontos ellenőrizni a célország információs oldalán
VÍZUM / BEUTAZÁSI ENGEDÉLY
Az Európai Unión ill. a schengeni övezeten kívüli utazáshoz sok esetben vízum vagy beutazási engedély (ETA, ESTA, stb.) szükséges. Ezek országonként eltérőek, így nagyon fontos, hogy erről is jó előre tájékozódjanak, mert némelyik beszerzése időigényes. Ma már sok ország tette lehetővé az on-line felületen történő igénylést, ezek általában angol nyelven érhetők el.
Fontos, hogy a vízum vagy engedély kérésébe az útlevéllel megegyező adatok kerüljenek, ellenkező esetben problémák lehetnek a határon. (akár meg is tagadhatják a belépést)
Nem turista célú beutazás – ha nem turista céllal utazik (pl. munkavállalás, tanulás), akkor egyéb engedélyekre, vízumokra is szükség lehet. Ha munkát vállal egy másik országban, akkor munkavállalói vízumra lehet szükség, amit az adott ország nagykövetsége vagy konzulátusa ad ki. Ugyanez a helyzet, ha hosszabb tartózkodásra vagy tanulmányi célú utazásra indul, mivel a vízumok az utazás céljától függően változhatnak.
TOVÁBBI INFORMÁCIÓK:
Konzuli Szolgálat tájékoztató oldala országonként elérhető ITT.
Okmányok érvényességének ellenőrzése – ajánlott minden esetben jóval az út megkezdése előtt ellenőrizni az okmányok érvényességét, hogy szükség esetén legyen idő a dokumentumok cseréjére.
Útlevél igénylés menete, árak – cikkünk elérhető ITT.
Egyéb okmányok – a vezetői engedély, lakcímkártya vagy diákigazolvány NEM alkalmas személyazonosításra külföldön, csak a személyi igazolvány vagy útlevél!
Érdemes az okmányokról fénymásolatot készíteni, és az eredetitől külön tárolni, valamint online elérhetővé tenni, hogy elvesztés esetén könnyebb legyen az ügyintézés.
Külföldi állampolgárok– a fenti információk kizárólag magyar állampolgárokra vonatkoznak. Külföldi állampolgárokra (akár magyarországi tartózkodási engedéllyel) ettől eltérő szabályozás vonatkozik, így ők vegyék fel a kapcsolatot származási országuk hivatalaival vagy a célország konzulátusával, hogy megfelelő tájékoztatást kapjanak a rájuk vonatkozó szabályokról.
KÜLFÖLDÖN ELVESZTETT ÚTI OKMÁNY
Ha külföldön elveszik vagy ellopják az úti okmányt, a következő lépéseket érdemes megtenni a mielőbbi hazajutás és a kellemetlenségek elkerülése érdekében:
a.) Azonnali bejelentés a helyi rendőrségen
Az elveszett vagy ellopott okmányokat haladéktalanul jelenteni kell a helyi rendőrségen, ahol jegyzőkönyvet (feljelentést) állítanak ki. Ez a dokumentum kulcsfontosságú, mert a hatóságok és a légitársaságok is kérni fogják az ideiglenes okmány kiállításakor, illetve a hazautazás során.
b.) Kapcsolatfelvétel a magyar külképviselettel, konzulátussal
- Ezután fel kell keresni a legközelebbi magyar nagykövetséget vagy konzulátust, ahol ideiglenes úti okmányt (ideiglenes útlevelet vagy más igazolványt) állítanak ki a hazautazás céljából. Fontos tudni, hogy tiszteletbeli konzulok nem jogosultak erre, és általában időpontfoglalás szükséges a külképviseleten való megjelenéshez.
- Ha nincs magyar külképviselet az adott országban, az Európai Uniós megállapodás alapján más uniós országok konzulátusai is segíthetnek, bár ez lassabb folyamat lehet.
- Az ideiglenes okmány kiállítása díjköteles, és az ügyintézés időtartama eltérő lehet, ezért érdemes minél előbb megkezdeni az ügyintézést.
c.) Ideiglenes okmányok jellemzői
Az ideiglenes úti okmány általában csak egyetlen utazásra érvényes, és legfeljebb hat hónapig használható. Ez a dokumentum lehetővé teszi a hazatérést, ahol a végleges okmányokat ki lehet cserélni.
d.) Egyéb teendők
- Érdemes az elvesztett okmányokat a magyar hatóságoknál is bejelenteni, hogy megakadályozzák az azokkal való visszaélést, és a Schengeni Információs Rendszerben is rögzítsék az elvesztést vagy lopást
- Ha van utasbiztosítás, az sok esetben fedezi az ideiglenes okmányok kiállításának költségeit, és akár segítséget is nyújt a pótlási folyamatban
- Ha a jogosítvány is elveszett, azt ideiglenesen nem lehet pótolni, így vezetni csak a helyi hatóságok engedélyével vagy a hatóság jóindulatán múlik.
BIZTOSÍTÁS
a.) Az Európai Unión belül használható az „Európai Egészségbiztosítási Kártya”
„A magyar egészségügyi szolgáltatásra jogosult személyek, akik Magyarországon, vagy az Európai Unió más tagállamában rendelkeznek állandó lakóhellyel egy másik tagállamban a magyar egészségbiztosítás terhére vehetnek igénybe – orvosilag szükséges – egészségügyi szolgáltatásokat.”
Fontos, hogy az Egészségbiztosítási kártyát csak az állami egészségügyi intézmények fogadják el!
További részletek - ITT
b.) A baleset-, betegség-, poggyász biztosítás (röviden: BBP) megkötése minden esetben ajánlott, sőt egyes országok tekintetében kötelező rendelkezni ilyen biztosítással. Több kategória közül lehet választani, lehet autós és repülős biztosítást kötni, hosszabb tartózkodásra (pl. tanulás) és még számtalan más lehetőség van.
Személyre szabott biztosításra vonatkozóan kérje ajánlatunkat!
c.) Egyes országok pedig saját biztosítójuknál történő biztosítás megkötését írják elő (pl. Zanzibár)
OLTÁSOK
Számos ország előír kötelező vagy ajánlott oltást a beutazóknak. „Beutazási feltételek” cikkeinkben erre mindig kitérünk az „Egészségügyi tudnivalók” címszó alatt.
További információaz oltásokról elérhető ITT.
GÉPKOCSIVAL TÖRTÉNŐ UTAZÁS ESETÉN
- Forgalmi engedély
- Nemzetközi zöldkártya– a gépjármű-felelősségbiztosítás nemzetközi igazolása. 2025. január 1-jétől a zöldkártya elektronikus formában is érvényes, vagyis nem szükséges kinyomtatni, elegendő a PDF változatot okostelefonon bemutatni a hatóságoknak az EU-tagállamokban és a zöldkártya rendszer tagországaiban. A zöldkártyát a gépjármű kötelező biztosítását kötő biztosítótól lehet igényelni, és az érvényessége a biztosítás időtartamára szól.
- Jogosítvány – autóbérléshez szükséges. A bérlés feltétele: betöltött 21. életév. Azonban egyes országokban nem elegendő a magyar jogosítvány megléte, szükséges a nemzetközi jogosítvány bemutatása is.
- Céges autó esetén: külön írásos, aláírt határátlépési engedély, ami tartalmazza az autó használójának adatait, az úti okmány számát, a rendszámot és az érvényességi időt.
EGYÉB OKMÁNYOK
Egyes úticélok esetében előfordul, hogy a helyi hatóságok az országba történő belépéskor egyéb dokumentumok bemutatását is kérhetik az illegális tartózkodás elkerülése végett. Ilyen lehet a hazaútra vagy tovább utazásra szolgáló repülőjegy, a szállásfoglalás igazolása vagy banki kivonat, mely igazolja a tartózkodás idejére elegendő anyagi fedezetet.